یکشنبه ۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۵

همه مردم در ماه‌های گذشته این خبر را زیاد شنیده‌اند؛ تعطیلی مدارس در روز یا روزهای آینده است.

مدرسه رفتن یا نرفتن!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی، ممکن است شما هم دانش آموزانی را دیده باشید که از روز و شب قبل از رفتن به مدرسه، مدام شاخص آلودگی هوا را از سایت‌های مربوطه چک می‌کنند تا بدانند فردا قرار است به مدرسه بروند یا نه و البته باید گفت که متأسفانه مدرسه نرفتن موجب خوشحالی تعداد زیادی از آن‌ها می‌شود هرچند که داد وزیر آموزش و پرورش اخیرا بر سر تداوم این مدرسه نرفتن‌ها بلند شد خصوصا که در سال‌های پیش(از زمستان 98) تا همین چند وقت اخیر کرونا هم عاملی بود تا دانش‌آموزان بیش از دو سال در خانه و از طریق فضای مجازی به مدرسه بروند؛ فضایی که به گفته بسیاری از همین مسئولین وقت منجر به ایجاد خواسته‌های جدید در دانش‌آموزان شد. موضوع ما در این گزارش اما بررسی روحیات دانش‌آموزان و چگونگی برخورد و ظرفیت سیستم آموزشی ایران نیست.

بحث مورد نظر در خصوص تاثیر تعطیلی مدارس در بهبود شاخص آلودگی هواست. هرچند که اخیرا و همراه با آلودگی هوا، کمبود گاز و قطع آن به دنبال بارش برف در استان‌های کشور، هم موجبات این تعطیلی را فراهم کرد. روز گذشته، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفته که «تعطیلی‌ها، کمکی به آلودگی هوا و بهبود شاخص‌ها نمی‌کند و این اقدام راه درمان نیست.» او گفته است که «دیگر نمی‌پذیریم مدارس در روزهای متعددی تعطیل باشند.» مشخص نیست با افزایش آلودگی این نپذیرفتن آقای سلاجقه تا کجا بتواند عملی شود.

روز گذشته یعنی نخستین روز بهمن ماه، هوای تهران برای همه گروه‌ها «ناسالم» و در وضعیت قرمز، اعلام و میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون گزارش شد که آلاینده اصلی تهران در 24 ساعت مورد نظر بود و عدد 156 را نشان می‌داد. بر اساس شاخص کیفیت هوا (AQI)، زمانی که شاخص عددی بین 151 تا 200 را نشان دهد، کیفیت هوا در شرایط ناسالم برای همه گروه‌هاست.

همچنین گزارش شد که تعداد روزهای پاک تهران، مشهد، اهواز، اصفهان و کرج در یک سال گذشته کمتر از 10 روز بوده! رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اعلام این خبر، به یکی از عوامل اصلی آلوده کننده هوا هم اشاره کرد؛ مازوت سوزی آن هم در 14 نیروگاه کشور. عباس شاهسونی، با بیان این جمله که منابع ثابت و سوخت‌های مصرفی نیز از دیگر منابع آلودگی هوا هستند، توضیح داد که «در شهرهایی مانند اصفهان و اراک که نیروگاه‌ها به سکونتگاه‌های انسانی نزدیک‌ترند، مازوت‌سوزی روی غلظت ذرات معلق و دی‌اکسید گوگرد تاثیر دارد و می‌تواند باعث افزایش غلظت آلاینده‌ها شود.

اگر جست وجو را برای یافتن شهرهای آلوده ایران ادامه دهید ممکن است به قزوین برسید که روز گذشته گفته شد که آلودگی هوا در آنجا از سایر استان‌ها پیشی گرفته و البته اعلام شد که احتمال ادامه تعطیلی مدارس و محدودیت‌ها در استان وجود دارد. تعطیلاتی که قاسم الهیاری، عضو شورای شهر قزوین از آن یاد کرده، ما را به نقطه اول می‌رساند؛ بر اساس آنچه رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، گفته بود قرار نیست دیگر مدارس تعطیل شوند و دانش آموزان باید پی آلودگی هوا و همه مضرات آن را به جان بخرند چون نرفتن ان‌ها به مدرسه تاثیری در رفع آلودگی هوا نداشته است.

چرا تعطیلی مدرسه‌ها موثر نبوده؟

اما در خصوص اظهار نظر آقای سلاجقه در عدم تاثیرگذاری تعطیلی مدارس در رفع آلودگی هوا، نگاهی به صحبت‌های او می‌اندازیم که با این جملات شروع شده: «با توجه به شرایط کشور از نظر درجه حرارت هوا و اینکه شاهد سرمای بی‌سابقه‌ای هستیم، وضعیت آلودگی هوا به‌رغم بارش برف و باران بهبود نیافته است.»

او گفته «هرچه دمای هوا کاهش پیدا کند، تجمع و انباشت آلودگی‌ها در ارتفاع کمتر و پایین‌تر یعنی نزدیک به سطح زمین اتفاق می‌افتد و هرچه هوا سنگین‌تر شود، آلایندگی‌ها امکان انتقال به سطوح بالاتر را ندارند.» رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با اشاره به اینکه وضع آلودگی هوا مربوط به یک انباشت 50 تا 60 ساله است، با بیان اینکه «رویکرد دولت در همه دستگاه‌های اجرایی، وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها به این سمت است که کاهش آلودگی هوا را اولویت خود قرار دهند و در این راستا اقدامات موثری انجام دهند»، رسیدگی به بحران آلودگی هوا را از انتظارات مهم مردم دانسته، به سراغ بحث تعطیلی مدارس رفته و گفته «خود ما هم دیگر نمی‌پذیریم که مدارس در روزهای متعددی تعطیل باشند. تعطیلی مدارس ضربه سنگینی به خانواده‌ها و جنبه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی و آموزشی وارد می‌کند.»

سلاجقه علت عدم رفع آلودگی هوا را اینطور توضیح داده که: «تعطیلی مدارس کمکی به آلودگی هوا نمی‌کند و این تصمیم در این مدت در بهبود شاخص‌ها اثری نگذاشته است. چراکه در شرایط تعطیلی، رفت و آمدها قطع نمی‌شود و ممکن است خانواده‌ها باز هم با استفاده از وسایل نقلیه شخصی در خیابان‌ها رفت و آمد داشته باشند.» او درباره راه درمان موثر هم گفته: «راه درمان اسقاط خودروهای فرسوده است.

بعد از اسقاط خودرو، استفاده از سوخت پاک می‌تواند در بهبودی آلودگی هوا اثرگذار باشد که اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است؛ راهکار دیگر برای درمان این بحران رسیدگی به وضع صنایع آلاینده است. کنترل فعالیت صنایع آلاینده، اقدامی مهم در جهت بهبود این بحران است که به‌طور جدی این مساله را پیگیری می‌کنیم.»

رئیس سازمان محیط زیست کشور در رابطه با اقدامات که تاکنون در این خصوص انجام شده هم گفته: «اگر گزارش‌های موجود در این زمینه به خصوص گزارش‌های مربوط به کلانشهرها را پیگیری کنید و مورد بررسی قرار دهید، می‌بینید با تعداد زیادی از صنایع آلاینده‌ برخورد شده و حتی در مواردی آنها را پلمب کرده‌ایم، لذا در این زمینه اقدام جدی آغاز شده است.»با این همه و با توجه به صحبت‌های این مقام مسئول در حوزه محیط زیست مردم، به نظر می‌رسد برخورد با صنایع آلاینده به اندازه کافی نبوده و افاقه نکرده چراکه باز هم آلودگی هوای شهرها و استان‌های ایران ادامه دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha